Koh Pha Ngan - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Manon Nicols - WaarBenJij.nu Koh Pha Ngan - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Manon Nicols - WaarBenJij.nu

Koh Pha Ngan

Door: Manon

Blijf op de hoogte en volg Manon

01 Februari 2010 | Thailand, Bangkok

Na één nachtje op het Weangthai Resort op Koh Pha Ngan moesten we verhuizen naar een ander resort. Het eerste resort was overboekt door de drukte met de full moon party. In eerste instantie waren we het hier natuurlijk niet mee eens maar toen we waren wezen kijken bleken de bungalows veel beter te zijn, net een maand oud. Dus toch maar overstag gegaan.
Het is echt mooi hier, we hebben een mooi zwembad aan de zee. Heerlijk gewoon! Hier waren we echt aan toe. Beide resorts liggen op Baan Thai Beach aan de zuidkust van Koh Pha Ngan. Vanaf het terras en vanuit het zwembad kijken we over de zee uit en zien Koh Samui liggen.

Omdat het hier nog zo nieuw is, is het restaurant nog niet klaar. Eerst baalden we daar van, omdat er bij het andere resort een ontbijtbuffet bij was. Maar we hebben een heel leuk restaurantje gevonden 50 meter vanaf onze bungalow, de buren van de buren. Het restaurantje hoort bij de 'Lifestyle Bungalows, beachbar & restaurant'. Het is heel simpel en al oud, maar er hangt echt een heel erg gezellige sfeer. Alles is leuk aangekleed, met heel veel aandacht voor details. Boven de zee hebben ze een grote veranda gemaakt waar je kan zitten op leuke matrasjes aan lage tafeltjes van bamboo. Het is eigenlijk net of je bij die mensen in de huiskamer zit, want het is maar klein, en niet zo druk. We hebben er nu drie keer gegeten en al een paar keer dezelfde mensen gezien, die daar in een bungalow zitten. Veel alternatieve mensen met dreads enzo, een beetje bob marly stijl, easy going...
Echt gezellig en ongedwongen. De bar hangt helemaal vol met foto's en doeken van Jimmy Hendriks, Curt Cobain, Jimmy Morrison, Elvis en natuurlijk Bob Marly. Met heel weinig hebben ze daar iets heel moois en gezelligs gemaakt.
Ons resort daarentegen is luxe maar ook wel een beetje saai. Wij combineren nu het beste van de twee!

Zaterdagavond zouden we eigenlijk naar de fullmoon party gaan. Maar jammer genoeg ben ik die avond ziek geworden. Ik had flinke buikpijn, moest overgeven en had last van diarree. Echt balen. Juist voor de full moon party wilden we graag naar Koh Pha Ngan! Maar het is niet anders... Die nacht ben ik erg ziek geweest maar toen ik wakker werd ging het een stuk beter. Zondag hebben we lekker rustig aan gedaan en wat gezwommen.

Vandaag wilden we toch iets leuks gaan doen omdat we ons anders toch maar zouden vervelen. We wilden graag wat van het eiland zien. Maar omdat we nu geen scooter konden huren, werd dat een beetje lastig. De taxi's hier zijn pick up trucks met bankjes achterin waar ze een man of 10 in laden. Een soort van deeltaxi zegmaar. En omdat we niet goed wisten waar we precies naar toe wilden, was ook dat een beetje lastig.
Uiteindelijk zou de eigenaar van de bungalows ons een rondje rijden naar 2 tempels, een grote boom en een waterval. Ongeveer een uurtje, misschien 2. Dat zou ons 400 baht kosten. Nou prima!

De tempels stelden eigenlijk niet zoveel voor, het waren kleine, soort van kiosken met een boeddha beeld er in. Ook hebben we nog een foto gemaakt bij de hele grote boom, echt nog nooit zo'n grote boom gezien! De waterval stond eigenlijk zo goed als droog omdat het geen regenseizoen is. Maar het was wel erg mooi om de mega-grote rotsblokken te zien en de huisjes die erop gebouwd zijn. Daarna stelde hij voor om een stuk verder te rijden, naar de andere kant van het eiland, om een mooiere waterval te bekijken en naar een heel mooi rustig strandje te gaan. Wij vonden het prima, want we hadden heel de dag de tijd en we wilden graag het eiland zien! Precies wat we wilden!
Op een gegeven moment kwam zijn privé huis ter sprake. Hij had een huis in de bergen en dat wilde hij wel even laten zien. Wow wat was dat mooi zeg! Ongelooflijk wat een huis! En dat uitzicht! Niet normaal! Dit huis had hij ook afgelopen jaar laten bouwen. Het huis was gebouwd op een rots met uitzicht over de jungle en daarachter de zee en daarachter Koh Samui. Het was echt een super luxe huis met een prachtige grote badkamer met een hoekbad en alles erop en eraan. Eén muur was gemaakt van natuursteen ofzo, in de originele vormen met grove voegen. Echt kei mooi! De ruime badkamer had over de beide zijden ramen waardoor je een panorama uitzicht hebt over de bergen, jungle en de zee. Een soort van penthouse zegmaar! Echt onzettend mooi. Ook vanuit de slaapkamer een zelfde geweldig uitzicht. En niet te vergeten een zwembadje erbij!
Kortom, de luxe van het westen en de mooie van natuur van Thailand.

Na het huis gezien te hebben vervolgden we ons tripje naar Ao Thong Nai Pan Yai. Een heel mooi strandje in de noord-oost hoek van het eiland. Een prachtige baai met een mooi wit zandstrand en lichtblauw, groen water. De eigenaar van een resort daar was familie van hem, kon hij meteen even bijkletsen en wij hebben lekker een hapje gegeten.

Na een half uurtje gingen we weer en hij vroeg of we even bij zijn tuin wilden kijken, vlakbij dat strand. Graag hoor! Een paar minuten verderop was zijn 'tuin', zegmaar eerder plantage. Er stonden kokosnoot-palmbomen, papaya-bomen én ananasbomen! Wij hadden nog nooit ananasbomen gezien. Het zijn eerder struiken, want ze komen niet hoger dan ongeveer een meter. We hebben er twee gezien met een ananas erin. Een hele jonge, die was mooi rood van kleur, en één die was al behoordlijk rijp en groot. Ook hebben we chili-pepers in een struik zien groeien. En we hebben een aantal cashewnoot-struiken gezien en bomen met jack-fruit. Weet niet hoe je het schrijft en of er een nederlands woord voor is. Ik ken het fruit niet maar het zijn groene peervormige vruchten. We zagen één hele grote, die was groter dan mijn hoofd! Daar hebben we een mooie foto van gemaakt!
Hij had één mannetje die voor hem werkt en die woont op en zorgt voor de plantage. En als klap op de vuurpijl klom hij als een aapje voor ons in een palmboom om een verse kokosnoot voor ons uit de boom te halen. Hij hakte hem open en we konden hem zo opdrinken en het vruchtvlees eruit eten! Verser kan niet!

Daarna zijn we verder gegaan richting de waterval. Dit is de bekendste waterval van het eiland omdat de koningen van thailand van vroeger dit als rustplaats gebruikten als ze met de boot van bangkok naar maleisië gingen. Honderden jaren geleden was maleisië nog van Thailand. De koning en zijn gevolg gingen op het eiland water halen voor op de boot. Op de rotsen staan ook initialen van de koningen die daar zijn geweest. Van King Rama V, King Rama VII etc. Ook staat er het huis waar ze dan verbleven.
Vlakbij de waterval was ook weer een prachtig strand, Ao Than Sadet. Daar hebben we ook heel even hebben gezeten.

Vervolgens zouden we weer terug naar de bungalows gaan. Maar onderweg vroeg hij of we misschien even mee wilden gaan om zijn vriend te bezoeken. Wij vonden dat alleen maar leuk! Misschien nog even leuk om te vermelden, op het eiland zijn maar weinig wegen verhard. Laat staan in de bergen. De wegen zijn hier zo slecht, dat je gemiddeld maar 10 kilometer per uur kan rijden en heel erg heen en weer hobbeld. Want de wegen zijn van een soort van klei, met veel diepe sleuven van het water wat er in het regenseizoen doorheen stroomd. Ook waren de wegen ontzettend stijl, het is maar goed dat we in een 4x4 pick up zaten want een gewone auto kan daar echt niet komen. Zou Roy leuk vinden in z'n Jeep!
Maar een weg zien te vinden naar het huis van zijn vriend sloeg alles. We gingen door diepe kuilen en een door een beekje. De eerste keer bleven we hangen, dus terug en na een tweede poging ging het wel. Z'n vriend woonde in een hardhouten huis op hoge palen boven een meertje (meer een modderpoel) midden in de jungle, het leek eigenlijk meer een boomhut. Maar weer een heel mooi huis. Veel simpeler, maar net zo mooi. Hij was ook weer heel vriendelijk en gastvrij en we kregen meteen koffie. Het mooiste van alles, hij was wiet aan het roken in een zelfgemaakte waterpijp van bamboo! Hij had zelf een paar plantjes staan bij zijn huis.
Echt leuk om zo het echte leven van de mensen hier te zien. Als toerist zou je hier nooit komen, echt leuk! Toen gingen we weer terug naar de bungalow, in totaal zijn we 6 uur onderweg geweest! Daarna lekker een duik genomen in het zwembad voor onze bungalow!

We hebben een gezellige dag gehad en weer veel mooie dingen gezien. We hebben gewoon een privé rondleiding gehad van de baas van het resort! Precies wat we wilden. En we hebben echt dingen gezien die je als toerist niet zo snel zou zien en waar je niet zou komen. Echt leuk! En we hoefden niet meer te betalen dan de eerder afgesproken 400 baht voor die 2 uur. Hij vond het zelf ook leuk om te doen!

Vanavond gaan we even een kijkje nemen op Had Rin, het strand van de full moon party. Waar het elke avond te doen schijnt te zijn. Morgen om 12 uur worden we met de taxi opgehaald en gaan we met de boot naar Suratani waar we rond 18 uur op de nachttrein stappen naar bangkok.

Nieuwe foto's op http://manonneke.mijnalbums.nl/

• 02 Februari 2010 - 07:56

Mientje:

weer helemaal geweldig wat jullie meegemaakt en gezien hebben
    nog een paar dagen en dan weer het vliegtuig in op naar de kou.
    maar ook wel weer fijn om naar huis te gaan toch
    roy zal blij zijn en wilma en penny ook
    tot gauw

groetjes xxx richard en mientje

• 02 Februari 2010 - 10:50

Penny:

Nou, dat klinkt weer goed hoor! Heerlijk zo lekker relaxen, toe maar. Hier is het nog steeds een vies weertje, dus geniet nog maar even van die zon en warmte!
    Tessie mist je nu wel hoor papa, ze krijgt nu veel minder aandacht en dat is te merken. Ze zeurt heel veel, dus voor haar wordt het ook weer tijd dat je naar huis komt. En ik mis jullie ook hoor!
    Geniet nog even!

Liefs, Penny

• 02 Februari 2010 - 20:04

Cobi:

Wat een heerlijk verslag weer.Echte bofkonten zijn jullie met zo'n rondleiding daar kan niets tegen op.Maak er nog iets van de laatste paar dagen. Doe voorzichtig en tot gauw. groetjes de taante

• 03 Februari 2010 - 10:03

Peter En Riset:

Tjonge wat gaat het allemaal snel hé. Voordat je het weet zijn jullie weer thuis. En kunnen we de verhalen van jullie zelf horen. Al moet ik wel zeggen dat Manon echt talent heeft. We hebben van het veslag genoten!! Geniet er nog van en tot snel. xxx Riset en Peter

• 03 Februari 2010 - 18:21

Heidi:

Wat een verhalen allemaal. Erg leuk om te lezen alhoewel het vorige week wel even schrikken was hoor. Geniet nog van de laatste dagen en goede vlucht terug.
    Heidi en de rest.

• 04 Februari 2010 - 10:51

Eric En Taritha:

Ha die Manon en Jan,
    Zo te lezen weer geweldige dingen beleefd. Hebben ff de foto's bekeken en uiteraard weer prachtige omgevingen etc.etc. De tijd vliegt voorbij he? Geniet er nog van daar, want voor je het weet is het al voorbij, zo'n geweldige trip. Tot heel erg snel en goede reis terug. Spreken jullie snel weer. Groetjes van ons allemaal en dikke kus XXX

• 04 Februari 2010 - 17:47

Truus Collega Wilma:

Weet niet of je dit nog leest maar zoja dan wensen we jullie een goede reis terug naar huis en een hartelijk welkom door jullie liefjes. Enne....bedankt voor de mooie verslagen en foto's. Ik zal het missen.