Co Chi Tunnels - Reisverslag uit Củ Chi, Vietnam van Manon Nicols - WaarBenJij.nu Co Chi Tunnels - Reisverslag uit Củ Chi, Vietnam van Manon Nicols - WaarBenJij.nu

Co Chi Tunnels

Door: Manon

Blijf op de hoogte en volg Manon

12 Maart 2013 | Vietnam, Củ Chi

Hallo lieve vrienden en familie!

Op het moment van schrijven is het 9.00 uur in de ochtend, dinsdag. We hebben besloten vandaag de wekker niet te zetten en op ons gemak te ontbijten. Daarna gaan we rustig aan onze spullen inpakken want vanmiddag pakken we het vliegtuig naar Nha Trang een badplaats in centraal vietnam met de mooiste stranden.

Gisteren zijn we naar de Cu Chi Tunnels geweest. We werden bij het hotel opgehaald met een busje, bij verschillende hotels werden de toeristen opgehaald. Het was zo'n anderhalf uur rijden naar de tunnels. Het doorde echt heel lang voor we de stad uit waren. De gids vertelde dan HCMC 9 miljoen inwoners heeft en 5 miljoen motorbikes! Want die zie je hier veel! Heel veel! Dat is de goedkoopste manier van reizen, auto's zie je ook hoor, maar die zijn voor de meeste mensen te duur. Omdat dat de vietnamezen alleen een scooter hebben als vervoermiddel, vervoeren ze er van alles mee, wat we al niet gezien hebben! Van een wasmachine tot kippen, een compleet gezin met een baby en een peuter of 3 gasflessen, je kunt het zo gek niet bedenken. Van zakenmannen tot dametjes met hoge hakken helemaal opgedirkt van gezinnen tot jeugd, alle soorten mensen zie je op die scooters. Maar ook fietsen helemaal volgepakt of omgebouwd tot rijdende frietpan, alles komt voorbij. We kijken onze ogen uit!

Maargoed, we zijn dus onderweg naar de tunnels. Het is zo'n anderhalf uur rijden, onderweg stopten we bij een werkplaats voor gehandicapten die vanalle soorten schilderijtjes maakten en daar weer verkocht werden aan toeristen.

Na een klein half uurtje daar rondgekeken te hebben en een heerlijk vers mango sapje gedronken te hebben, vervolgden we onze reis naar de Cu Chi tunnels.
Toen we daar aankwamen kregen we eerst uitleg over het gebied en de tunnels en kregen we een film te zien. Die uitleg was heel interessant en boeiend, het filmpje was eigenlijk een beetje saai. Toen liepen we met onze groep door het gebied waar verschillende ingangen naar de tunnels waren. We zijn een klein stukje door de tunnels gekropen, uiteraard hebben we daar foto's van! Bizar dat de viet cong zo'n lange tijd onder de grond geleefd hebben. Ik kreeg het na een paar minuten al benauwd en was blij dat ik licht zag aan het einde van de tunnel.
Op verschillende plekken in het bos hadden ze kamers nagemaakt in kuilen, die ze onder de grond hadden. Zo krijg je een indruk hoe ze toen leefden. Verder had je nog de mogelijkheid om te schieten met de geweren die ze toen hadden. Maar dat was voor ons niet nodig, wij genoten liever van een maïskolf van de grill.

Rond half 4 waren we weer terug in het hotel en zijn we nog even naar de markt geweest. Ik heb een zonnebril van Gucci gekocht.. Ja een echte! Haha tuurlijk niet! ZE begonnen met 35 euro, ja hoor! Uiteindelijk 10 euro betaald en een hoesje erbij gekregen. Eigenlijk nog teveel voor bier, maarja, had er toch een nodig!

Toen we op zoek gingen naar een reisbureautje kwamen we op hoek bij een grote drukke rotonde 2 meiden tegen die daar een biertje dronken op een plastic krukje, daar hebben we ook een biertje gedronken, naar het onbegrijpelijk chaotische verkeer gekeken en gezellig gekletst. Ze kwamen uit canada en hadden al een paar maanden low budget door Azië getrokken. Zij had een oom uit Nederland en ellen een oom uit Canada, toevallig!

Toen zijn we naar een reis bureau gegaan en hebben een vliegticket geboekt naar Nha Trang. We hebben nog even getwijfeld om de hele reis al te boeken, maar dat hebben we toch niet gedaan. Dan zitten we overal al aan vast.
Eenmaal terug op de hotelkamer hebben we een hotel in nha Trang geboekt en een paar dagen op whale Island resort. Een geweldig hutje op het strand. Daar hebben we heel veel zin in! We zullen foto's uploaden als we daar zijn.

Nu ik dit verhaal heb afgemaakt is het half 3 en zitten we te wachten op onze taxi naar het vliegveld in de lobby van het hotel. Vanmorgen hebben we nog door de stad gewandeld en een ice coffee bij de Starbucks gedronken en een groene ice tea bij een Vietnamees tentje. Toen hebben we rijst met kip op straat gekochte en op een bankje in het park opgegeten.

Tot de volgende keer! Groetjes uit een warm Vietnam!

• 12 Maart 2013 - 12:11

Wilma Nicols:

Hey Manonen Ellen
    Weer n mooi verhaal,lijkt of ik er zelf bij ben!!
    Ben benieuwd naar de fotokes
    Geniet er verder lekker van
    gr Pa en Ma

• 12 Maart 2013 - 12:20

Ine Van Loon:

hey ellen en manon,

wat leuk die reisverslagen !!
    Ik zal ze blijven volgen want ze zijn echt leuk.
    Dames , geniet van jullie reis ;-)

groetjes Ine

• 12 Maart 2013 - 22:11

Anke:

Hey ladies,

Wat een mooie
    ! Geniet van jullie reis en ik blijf jullie volgen! Dikke x Anx

• 12 Maart 2013 - 22:37

Mia Klijn:

dat is snel alweer een reisverslag, ik had niet gezien dat deze er ook al op stond.
    Goede vlucht, en veel plezier.

• 13 Maart 2013 - 11:24

Diana Van Die Woeste ;):

Gezellig meisjes. Leuk om jullie avonturen te kunnen volgen. Zijn we er toch een beetje bij. Nog veel plezier en lekker genieten. Knuffel voor jullie 2! Liefs, Diana

• 13 Maart 2013 - 13:17

Penny:

Haa Manon en Ellen!

Heerlijk om dit te lezen, en ik zal het allemaal goed onthouden voor als ik met papa ga! Geniet nog van jullie bounty Islandje en ik wacht weer op jullie nieuwe verslag!

liefs Penny xxx

• 13 Maart 2013 - 22:40

Eric:

We zijn benieuwd naar de foto's. Heel mooi beschreven. Xx groetjes van ons

• 14 Maart 2013 - 16:27

Romana:

Moooi verhaal weer jaa!!
    Ga gauw de volgende lezen! Xxx

• 14 Maart 2013 - 21:17

Angelique:

Hey manon en ellen,

Leuk verhaal weer, terwijl ik het lees zie ik die chaos van een verkeer al voor me haha, dus waarschijnlijk beter om er inderdaad op een terasje te gaan zitten en kijken hoe het eraan toe gaat dan er zelf aan deel te nemen.x