Drake bay, Corcovado National Park: regenwoud - Reisverslag uit Drake Bay, Costa Rica van Manon Nicols - WaarBenJij.nu Drake bay, Corcovado National Park: regenwoud - Reisverslag uit Drake Bay, Costa Rica van Manon Nicols - WaarBenJij.nu

Drake bay, Corcovado National Park: regenwoud

Blijf op de hoogte en volg Manon

08 Februari 2015 | Costa Rica, Drake Bay

Vanuit Punta Mala rijden we in ongeveer een uurtje naar Sierpe. In Sierpe moeten we bij restaurant Las Vegas zijn om daar de boot te nemen naar Bahìa Draké. We hebben het zo gevonden! Bij het restaurant is een parkeerterrein waar wij onze auto voor een aantal dagen kunnen parkeren voor $6,- per dag. Het is 11 uur, over een half uur vertrekt de boot en wij hebben wel zin in wat sterks dus bestellen twee Cuba Libre, wat kan ons het, het is vakantie!
Een van de kapiteins, er vertrekken meerdere bootjes, verklaart ons voor gek dat we nu al aan de Cuba Libre zitten.. De grappenmaker van het stel. Alexander is onze kapitein. De boot vaart eerst 45 minuten over de Sierpe rivier en daarna nog 20 minuten over de zee langs de kust. Het is een klein bootje voor max 12 personen. Ik heb een mooi plekje op het voorste bankje aan de buitenkant. Vol gas! Heerlijk die wind in je gezicht, ik geniet volop! We kijken naar de oevers om te kijken of we toevallig een krokodil kunnen spotten... Helaas.
Eenmaal aangekomen in de baai belt de kapitein al naar Manolo, de eigenaar van het hotel dat we hebben geboekt. Hij komt ons op het strand ophalen zodat we niet met onze rugzakken naar boven hoeven te lopen. Smiddags doen we niet veel, lopen even naar het strand voor een duik, maar het strand is heel donker van kleur en nat en nodigt niet echt uit om er lekker op een handdoekje te gaan liggen. We eten die avond bij het hotel en gaan op tijd naar bed.

Om 5.15 uur staat het ontbijt klaar en iets voor zessen vertrekken we naar corcovado park voor twee dagen. We nemen alleen het hoognodige mee en laten onze tassen achter bij het hotel. Het is ongeveer een uur varen, volgens mij was het 27 kilometer langs de kust.
Als we aankomen lopen we eerst een stuk over het strand en dan over een grasveld naar La sirena, het parkwachter station, samen met onze gids Jesus (op z'n espanol). We hebben geluk, omdat wij een tweedaagse hebben geboekt, hebben we een privé gids. Alle andere gasten gaan maar een dag en zitten met 8 personen bij 1 gids. We stoppen, hij hoort wat! Apen in de boom! We zijn er nog maar net en nu zien we al spider monkeys! Bij het ranger station kunnen we onze tas achterlaten en daar starten we onze eerste wandeling. Die ochtend lopen we zo'n drie uur en als we terugkomen bij het ranger station dan nemen we daar een pauze tussen 12.30 en 14.30 uur. Het is dan te heet om te wandelen.  Daarna maken we nog een wandeling en als we terugkomen is het avond eten klaar. We lopen twee verschillende trails. Het is echt gaaf, echt een jungle zoals je verwacht met veel verschillende soorten planten die wij als kamerplanten kennen zijn daar 40 meter hoog zoals de ficus, met die gedraaide stam. Veel soorten palmen van de areca familie, anthurium die op de bomen groeit.. Ik weet alle namen niet meer maar we lopen over de boomwortels, er onderdoor, over riviertjes en omhoog en omlaag. We zien een viper, een gifslang, wilde zwijnen, brulapen (die horen we ook) en bij de rivier zien we een tapir. Net een kleine olifant, groter als de miereneter die ik ooit in de dierentuin heb gezien. We zien veel verschillende vogels, een caracara, een soort van gieren, een soort kalkoen met een gele kop die een raar geluid maakt en in de rivier zien we een baby haai. Ik heb zelfs de grote haai gezien, een seconde zijn vin in de golven voor de monding van de rivier in de zee... Bijzonder! Als we terugkomen bij het rangerstation krijgen we  casados, het typische costaricaanse eten.

We overnachten op het rangerstation. We slapen op een kamer met 2 stapelbedden, samen met een stel uit Cannes, Frankrijk. We wisten dat het primitief zou zijn, maar toch viel het tegen. Het rook niet heel fris, de wc en douche was ook niet echt schoon. De bedden kraakten enorm, het was warm en er zaten muggen, we hebben helaas niet veel geslapen. Ons hotel dat de trip verzorgde had de gids lakens, kussens en zelfs een klamboe meegegeven, op zich goed geregeld.
Het regende heel hard die nacht en het was flink aan het onweren, dat had toch wel wat.

De tweede dag staan we om 4.00 uur in de ochtend op zodat we in het donker meer kans hebben om dieren te zien. Toen hebben we de zon zien opkomen bij zee en zagen we die haaien. En veel vogels. We komen rond 7.00 uur weer terug en de gids maakt ons een uitgebreid ontbijt, we moeten goed eten! Die ochtend lopen we nog een keer een wandeling, deze keer iets korter en lunchen we nog bij de zee. We zien nog een kaaiman en twee kleintjes zwemmen in de rivier! Dan gaan we om een uur of één weer in de boot terug naar Drake Bay. Het was echt heel gaaf om mee te maken, maar we hebben ook wel afgezien. Het was erg warm, benauwd en vochtig, logisch in een regenwoud.. Hoort erbij zullen we maar zeggen! We waren voorbereid op een lange wandeling, maar onze gids vertelde dat we rubberlaarzen aan moesten, voor de slangen die zouden kunnen bijten. Die laarzen liepen dus niet zo lekker...
Achteraf bleek dat je overdag wel je wandelschoenen aan kon, dat hadden de 'dagjesmensen' ook. Voor degene die nog gaan, neem ook je eigen wandelschoenen mee!

Wordt vervolgd...