Canopy en kayakking - Reisverslag uit Punta Mala, Costa Rica van Manon Nicols - WaarBenJij.nu Canopy en kayakking - Reisverslag uit Punta Mala, Costa Rica van Manon Nicols - WaarBenJij.nu

Canopy en kayakking

Blijf op de hoogte en volg Manon

05 Februari 2015 | Costa Rica, Punta Mala

Dag 3. We worden nog steeds om 4.00 uur in de ochtend wakker. Toch blijven we nog even liggen, luisteren naar de geluiden van de natuur. Na het ontbijt rijden we zo'n 20 min. 'down the road' naar het kantoortje van Osa canopy. We wachten op de andere deelnemers en er komen 6 Amerikanen aan. Van die arrogante luidruchtig mensen die zichzelf heel wat vinden. Er is een hele grote man bij en één met een flinke bierbuik. Er is een Max. Gewicht van 230 pounds. Zij mogen niet mee! Haha zijn we daar meteen vanaf! Nu zijn we nog met een man of 10. Scheelt ook weer wachten.
We rijden dan zo'n 8 km naar het eerste vertrekpunt. Het uitzicht onderweg is fenomenaal. Voel mij helemaal gelukkig, heb er zo'n zin in! Wij rijden in onze eigen 4x4 achter de pick-up aan waar de andere mensen achterop zitten. Het zijn stijle weggetjes naar boven en de truck heeft het soms hard te halen. Eenmaal op de plaats van bestemming krijgen we allemaal een tuigje aan en een helm op. Na een duidelijke uitleg zijn wij aan de beurt. We gaan tokkelen! Het gaat verbazingwekkend goed! Je kunt jezelf sturen door je bovenlichaam te gebruiken en je remt jezelf af met een handschoen op de kabel. We gaan via de kabel van platform naar platform. Het is echt hoog en je gaat lekker snel. Het uitzicht is mooi, maar er was maar één kabel met uitzicht op de pacifische oceaan. Roy had mooiere uitzichten verwacht en vond het jammer dat we zo snel gingen, want zo zie je minder. Ik vind dat juist wel gaaf! Ook gaan we twee keer van het platform recht naar beneden, op zijn kop! De gids liet je ook een paar meter heel snel vieren dat het gevoel van een vrije val geeft! :) Verder zijn we nog over twee verschillende 'wiebelbruggen' gelopen en als afsluiter de Tarzan swing. Daar had je echt het mooiste uitzicht!
Dat was meteen het eindpunt waar we lekker vers fruit kregen. Dat wisten ook de wasbeertjes die onder de veranda op wat lekkers zaten te wachten. Onderweg hebben we wat kleine vogeltjes en vlinders gezien. Helaas ook muggen.. We zien hier trouwens ook overal veel roofvogels, en gieren hebben we ook al een paar keer gezien. Rond half 12 zijn we klaar en onderweg terug lunchen we bij een restaurant langs de weg met uitzicht over de mangrove, een brede rivier en de oceaan.

Als we terugkomen bij de safari lodge zoeken we verkoeling in de rivier. Het is hier zo mooi, een kabbelend beekje over en door de rotsen met watervalletjes en natuurlijke zwembaden. In het midden hebben ze op de grote rots met cement wat zitjes en tafeltjes gecreëerd. Ook een touw om het water in de gaan naar een poeltje met een waterval waar je onder kunt staan. Een stukje verderop is het diep waar je het water in kunt springen, stukje met de stroom mee zwemt en daar hangt ook een touw om er weer uit te klimmen. Heb er een filmpje van gemaakt. Er staan hier maar een paar tenten, we hebben de rivier zowat voor ons alleen. Echt genieten zo tussen alle tropische bomen in het water.. Het water is koud als je er in gaat, maar als je gewend bent is het echt heel lekker!
's avonds gaan we met een stel dat we hier hebben leren kennen wat drinken en eten bij een Italiaan in het dorpje Ojochal. Was erg lekker en heel gezellig! Eindelijk gelukt om wat langer om te blijven!

Dag 4. Eigenlijk wilde ik graag de walvissen tour doen. Maar de afgelopen drie dagen hebben ze er geen gespot. Die dag daarvoor wel. Over een paar dagen doen we een snorkeltripje en daar hebben we ook kans om ze te  spotten. Het alternatief klinkt ook zeer aantrekkelijk dus kiezen we ervoor om met de buurman te gaan kajakken door de mangrove. Dat kan alleen met hoogwater en dat is vanmiddag pas. Dus eerst wandelen we hier wat rond en zwemmen we in de rivier. Om 14.00 uur moeten we de buurman ophalen. Hij laat ons eerst zijn treehouse zien. Het dal bij zijn huis is het territorium van pappa-uil. We zien een grote zwarte uil in het midden van het dal in een boom. Onder zijn treehouse zit mama-uil met een kleintje. Hij heeft een plankje loszitten waardoor we naar beneden in het nest kunnen kijken. We zien een staart van een rat, die heeft papa-uil gevangen voor zijn kroost. De buurman vertelt ons dat de uil soms zelfs een leguaan vangt!
We gaan nu naar een vriend van hem, daar stappen we in de kano's. We parkeren de auto op zijn terrein, er loopt vanalles rond. Een stuk of vijf perro's (honden), kippen, koeien, een stier. Ook een bergparkiet denk ik dat het was.. Mooie felle kleurtjes!
Nou we gaan te water. Wij zitten in een tweepersoons kano, buurman alleen. Ik mag van Roy niet peddelen, doet ie liever zelf dan kan hij goed sturen. Gelukkig heeft Roy vroeger kano gevaren, dus het gaat lekker vlot!
Omdat het afgelopen nacht volle maan is geweest, zitten er veel muggen zo vertelt de gids. En dat was ook zo. Gelukkig hadden we deet. Maar eenmaal op het water had dat blijkbaar geen effect. Buurman had ook muggenzalf bij die werkte iets beter.
Maar wow wat is dit gaaf! Al die boomwortels, smalle riviertjes maar ook wat bredere, de buurman vertelt dat er zes verschillende boomsoorten in dit gebied staan. Hij laat ze allemaal zien. Pineappeltree, black mango, red mango, de rest weet ik niet meer. De mango bomen lijken op de mango bomen waar wij de vruchten van eten. Maar dit zijn toch weer andere. De white face monkeys, kapucijneraapjes, die eten de vruchten uit de bomen. Hij plukt er een voor ons en laat zien dat ze de schil en het vruchtvlees ervan eten. Als je de pit openbreekt zie je al een ontkiemd zaadje. Daar komt dus weer een nieuwe boom uit! We hopen de aapjes te zien, de buurman maakt af en toe aap geluiden, misschien komen ze er op af. We zien alles verschillende grote vogels, namen weet ik niet meer maar een soort pelikaan achtige vogels, blauwe en witte zien we veel. Krabbetjes zien we, kleine vogeltjes en zien af en toe een sardientje springen. De garnalen komen hier naar de mangrove om hun eitjes te leggen en als ze uitkomen dan gaan ze weer naar open zee. Ook zit hier veel red snapper. We komen onerweg nog een vissersbootje tegen. Geen krokodil gelukkig (of helaas?).
Als we na 2 uur op het water terug gaan naar het opstappunt en we de hoop op het zien van de aapjes hebben opgegeven, ziet de buurman de restjes van de vruchten in het water drijven, de aapjes zijn hier geweest! Niet veel later horen we geritsel in de bomen... Ja hoor! Een hele familie aapjes is aan het spelen in de bomen! Wat zijn ze grappig! Ze maken grote sprongen en slingeren aan de bomen, komen kijken naar ons zo nieuwsgierig dat ze zijn. Twee kleintjes spelen samen op een tak boven ons hoofd. Een mama met een kleintje zit in de boom. Dan loopt die kleine weg en Roy kijkt naar die baby, wordt mama aap in een keer agressief naar Roy. Hij kwam er dicht bij, liet haar tanden zien en had grote ogen. Ze beschermde haar jong! Snel weg hier zei Roy! De aapjes hebben ons helemaal gevolgd tot het eindpunt.. Als we uitstappen horen we wat in een van de palmbomen ritselen.. Ja hoor een aapje, en er valt een kokosnoot uit de boom! Gelukkig stonden we er niet onder!
Als we terug lopen naar de auto dan komt de vriend van de buurman een praatje met ons maken. De buurman ruimt de kano's op en we mogen niet helpen. Zijn amigo is een oud mannetje met maar één tand nog in zijn mond en hij lacht heel veel, mooi mens! Hij geen woord Engels wij een enkel woordje Spaans. De parkiet (paquito in het Spaans) komt op zijn schouder zitten, zijn maat!

Op de terugweg gaan we nog een biertje drinken bij het restaurant van de neef van onze buurman. Dat blijkt het restaurant te waar we gisteren hadden gegeten. We zien een familie vogels in de bomen voor ons, een kleine variant van de toekan. Tot slot laat de buurman ons nog suikerriet proeven en een stukje kokos. We besluiten die avond bij het restaurant van zijn neef te eten, we laten dat vast weten, dan wacht hij op ons. Je moet dat wel doen, want het is hier eigenlijk nergens echt druk en als ze geen zin meer hebben en er is niemand, gaan ze gewoon dicht. Laat eten zoals in Spanje bijvoorbeeld, dat kennen ze hier niet, 19.00 uur is al laat. Nadat we de buurman hebben thuis gebracht gaan we ons douchen en omkleden en gaan we terug naar het restaurant. Ik bestel pescado frita, gefrituurde vis. Roy besteld Fajitas met kip en rund. Toen we hier smiddags hadden gegeten had ik datzelfde met tortillachips, dat was erg lekker.  Ik vraag voor friet bij de vis, maar de ober kan geen Engels, met als gevolg dat Roy ook friet krijgt bij zijn vlees in plaats van de bestelde Fajitas. Achja.. Ik had gehoopt op visfilet maar ik kreeg een complete vis met kop en al! Was even schrikken, voor degene die mij goed kennen weten dat ik wat dat betreft een pietlut ben. Maar de vis was wel ingesneden zodat je het makkelijk kon eten. Een keer omdraaien en van de andere kant eten. De graat bleef netjes liggen. Het smaakte erg goed. We vroegen ons af wat voor vis het was, wij denken een red snapper. Vers gevangen in de mangrove?? Straks even googelen als ik WiFi heb..

Gisteravond is het voor het eerst gaan regenen, tot nu toe is het prachtig weer geweest. Zo'n 30 graden. Lekker zonnig. Gistermiddag was het al wat meer bewolkt wat fijn was zodat het niet te warm was in de kajak.

Wij zijn echt aan het genieten van al het moois hier. Ik denk wel aan jullie daar waar het zo koud is, sneeuw hagel regen.. Ik denk aan mijn collega's in Vlissingen die nu hard aan het werk zijn, de collega's van WPM, collega consultants door het hele land... Werkze allemaal!

Dikke knuffel voor mijn familie en vrienden!

• 05 Februari 2015 - 16:43

Wilma Nicols:

Wow,wat n mooi verhaal weer!!! We zijn weer helemaal bij met wat jullie doen zien en beleven!
    Geniet ze nog xxx

• 05 Februari 2015 - 17:04

Ferry:

Veel plezier, het gaat prima zo te lezen, mooi om allemaal mee te maken..

Enjoy xx

• 05 Februari 2015 - 22:16

Penny:

Heerlijk dit verhaal weer! Ben heel benieuwd naar jullie foto's en filmpjes straks! Kus! X

• 05 Februari 2015 - 23:16

Heidi :

Wat super leuk om jullie zo te volgen. Wat een natuur daar. Ben nu alweer benieuwd daar je volgende stukje. Veel plezier !

• 06 Februari 2015 - 15:37

Mientje Richard:

Hoi hoi

Ik heb jullie gevonden,en beide verhalen gelezen,super leuk.
    Ben weer benieuwd naar het volgende avontuur geniet er van samen
    Dikke kus van ons xxx

• 07 Februari 2015 - 14:51

Miranda:

En nu beland ik ineens in een luxe variant van Robinson. Wat geweldig. Zo'n mooi avontuur. Ben benieuwd naar de volgende.

• 08 Februari 2015 - 20:10

Esther:

Hi schatten, wat gaaf wat jullie allemaal meemaken!! Geniet er nog lekker van!! Dikke kus ook van Hans

• 09 Februari 2015 - 09:14

Tante Hanneke:

Hoi manon en roy, wij hebben echt zitten genieten van jullie verhaal,geweldig en indrukwekkend om zo door de natuur te dwalen en te bungelen. Wij laten ons graag mee nemen op jullie reis dus op naar het volgende verslag.geniet ervan .
    Groetjes tante hanneke en ome hans.

• 10 Februari 2015 - 19:36

Romana:

Hai mop,
    Ik haak nu pas in op jou verhalen, maar ben blij dat ik ze gelezen heb! Wat een avontuur zeg! Fijn om te horen dat je zo geniet en gelukkig bent!
    Ik verheug me nu al weer op het volgende verhaal! Geniet ze!!
    Xxx Romana